Támogatók:

  • Komplexlabor Kft Fitor G. személyében, aki az ellátottak részére műanyag kertibútort, a dolgozók részére 2 db 120l-es hűtőt, 1 db mikrohullámú sütőt, 1 db sarokétkező garnitúra adományozott
  • NOLAK-az ellátottak részére mézes süteményt adományozott
  • SzGyF- a munkavállók részére fertőtlenítő szereket, óvó-védőeszközöket (gumikesztyűt, overált, látogatói köpenyt, maszkot) adományozott
  • Hozzátartozói adományozások során Szaniszló A. bébiőr készülékkel támogatta intézményünket.
  • Hunyadi I. egyedi, varrott textil maszkokkal támogatta a pandémia kezdetén a dolgozókat és az ellátottakat
  • Az Ételt az Életért alapítványtól maszkot, banánt és kekszet kaptak az ellátottak
  • Ruzsa és Öttömös önkormányzata az intézmény fertőtlenítése alkalmával fedett helyet biztosított  ellátottjaink részére (2 nagy sátor került felállításra)
  •  Bengő Sz. az SZTE Szakk Neurológiai Klinika intézményvezető ápolója kötözőkocsival, matracokkal és kórházi ágyakkal segítette az intézményt
  • Tisza Ortopédtechnika Kft, textil maszkokat adományozott az intézménynek

Támogatottak:

Az ellátottak nagy örömmel fogadták a hozzátartozók adományát. A sütemények, a banánok a napi nehéz helyzetben mosolyt csaltak az arcukra. A korlátozások feloldása után, a látogatások, illetve a napi séták alkalmával a kertibútort kényelmes és azóta is kedvelt pihenőhelye a lakóinknak.

A hozzátartozókkal történő kapcsolattartás, a bébiőröknek köszönhetően gördülékeny megoldásra talált, így biztosítva volt az ellátottak biztonsága a járvánnyal szemben. A zsiliprendszeren keresztül az üvegajtók két oldalán a családtagok láthatták egymást, ami ebben a nehéz helyzetben igazi lelki támasz volt. A dolgozóknak nagy öröm volt a védőeszközök meglétének ténye. A pandémia idején az eszközök minvégig biztosítva voltak, hála a fenntartónak, a központi intézménynek, illetve a támogatóknak, alapítványoknak, hozzátartozóknak. Az izolációs részlegeken nagy segítségnek bizonyultak a klinika és a MEREK adományai. A kórházi ágyak, amelyeket onnan kaptunk, fertőtlenítés után elfoglalták helyüket az izolációs részleg szobáiban, így a fekvőalkalmatosság is biztosítva volt. Az intézmény honvédség által végzett fertőtlenítése során a település önkormányzata, illetve az öttömösi önkormányzat biztosított az udvaron sátrat ellátottjainknak. Azon a napon egy meglehetősen hideg reggelre ébredtünk, és szerencsére így a lakók nem fáztak meg a kiürítés során.

Ezúton szeretnénk minden támogatónknak köszönetet mondani. Ebben a nehéz és szomorú helyzetben a dolgozók és az ellátottak morális és erkölcsi megbecsültsége nagyon fontos volt számunkra. Itt bizonyosodott be, hogy érdemes a szférában dolgoznunk.

A covid járvány idején végig gondolt  válságtervünk elkészítése során a lakóink étkeztetésével kapcsolatban a külső, piaci elvek szerint működő – profitorientált – szolgáltató igénybevételének a lehetőségét ítéltük a legkockázatosabbnak, mivel az kiszolgáltatott, függő helyzetet eredményezhet, melyben válság esetén nem biztos, hogy az érdekeinket megfelelően tudnánk képviselni.

Egyik beszállító partnerünk a járvány elején való piaci magatartása ezt szemléletesen alátámasztotta (drasztikus áremelés, vis majorra való hivatkozással a szerződési kötelezettségek alóli kibúvás, stb.).

Az étkeztetés olyan alapfeladatunk, melyet mindenképp biztosítanunk kell akkor is, ha a munkavállalóink kiesnek a feladatellátásból betegség vagy karantén miatt, így külső szolgáltatás igénybevétele esetén mindenképp nonprofit szolgáltató jöhetett volna csak szóba álláspontunk szerint.

Alapanyag ellátási nehézségek kialakulása esetén:

  • Felmerült az alapanyag ellátási problémák kockázata, ezért szorgalmaztuk az azonnali alapanyagkészlet beszerzéseket. Olyan szoros tervezéssel üzemelnek a konyháink, hogy elég nagy pontossággal meg tudjuk határozni a szükséges készleteket. Szárazáru tárolókapacitást tudtunk még kialakítani, és amíg beszerezhetőek voltak a szükséges alapanyagok, addig folyamatos beszerzést folytattunk a betárolt készletek megtartásával.
  • Mivel még a 37/2014. (IV. 30) EMMI rendeletben foglaltaktól is engedélyezett volt eltérni, szükség esetén a szerződésben foglalt kötelezettségeit nem teljesítő beszállító partnerek helyett a helyi gazdálkodókra, kisebb beszállítókra építettünk volna, tapasztalataink alapján rugalmasabbak, jobb minőségű termékeket biztosítanak, és több kisebb beszállítóra támaszkodva kisebb a működési kockázat, mint egy nagyra. Ennek a lépésnek a jogi feltételeit ki kellett volna alakítani központilag, de nem volt rá szükség, illetve a termelők adományként is ellátták a lakóinkat friss élelmiszerrel. A közbeszerzési szabályok átmeneti puhításával néhány hónap beszerzését jelentősen meg lehetett volna így könnyíteni szükség esetén.

Létszámhiány esetén:

  • A külső megrendelőinknek való szolgáltatást átmenetileg felfüggesztettük, illetve leredukáltuk annak a tartalmát, így kisebb dolgozói létszámmal is üzemképes maradt a konyhánk. Külső megrendelőink magánszemélyek és a helyi önkormányzat, mely a gyermekétkeztetési igények lecsökkenése miatt rendelkezett kellő kapacitással, hogy a veszélyhelyzet megszűnéséig biztosítani tudja saját igényeik kielégítését, vélhetően mindkét félnek átmenetileg ez megoldást jelentett néhány kihívás tekintetében.
  • A mégis esetleg kialakuló létszámhiányt külső humán erőforrás segítségével terveztük pótolni:
    • szorgalmaztuk az önkormányzatok által toborzott önkéntesek foglalkoztatásának munkajogi, foglalkozás-egészségügyi feltételeinek a kidolgozását;

javasoltuk innovatív foglalkoztatási formák kialakítását, pl. a már említett önkormányzati gyermekétkeztetésben (vagy akár a vendéglátásban) felszabadult szakképzett és rutinos munkaerő bevonását munkaerő kölcsönzéssel, együttműködési megállapodások megkötésével, ill. a fizetés nélkül vagy munka nélkül lévő munkakeresők átmeneti alkalmazását.

A belső kommunikáció a munkahelyek sikeres működésének fontos része. Magába foglalja a kollégák közötti kapcsolattartást, a vezető és a beosztottak közötti kommunikációt, az értesülések módját a különböző rendezvényekről és programról. Jelenti továbbá azt is, hogy hogyan élik meg a munkavállalók a szervezeti változást, illetve fontos tényezője, hogy a munkahelyen dolgozók mennyire érzik jól magukat az adott környezetben, mindennapi együttműködésekben.

Continue reading

Az ásotthalmi intézetben 50 ellátott lakik három ellátási formában, három épületben. A járvány első szakaszában mindegyikük megijedt, de mindössze hárman tudtak szüleikhez hazaköltözni, a többiek mindvégig az intézetben maradtak. Meg kellett tanulniuk a járvánnyal kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat. Ezekre végül mindenki kapható lett. Sokszor kellett az információkat átadni, és sokszor kellett körülírni miről van szó, de ez természetes dolog hiszen ellátottjaink értelmileg akadályozottak. Gyorsan elsajátították a kötelező higiéniai és egyéb szabályokat, és meglepően szabálykövetőek lettek. Egymást is figyelmeztették, ha valamelyik fázis kimaradt a napi rutinból.

Continue reading